Στη σημερινή δράση θα περιηγηθούμε στον κόσμο της Βασίλισσας Μερεσάνκ ΙΙΙ που έζησε στην Αίγυπτο πριν 5.000 χρόνια!
Ζητούμε από τους μαθητές μας να βρουν πληροφορίες για την 4η Δυναστεία της Αρχαίας Αιγύπτου και να φτιάξουν το γενεαλογικό δέντρο της Βασίλισσας Μερεσάνκ ΙΙΙ. Η μόνη πληροφορία που τους δίνουμε, είναι ότι η Μερεσάνκ ήταν κόρη της πριγκίπισσας Χετεφερές. (Για τους εκπαιδευτικούς: εδώ μιλάμε για την 4η δυναστεία της Αρχαίας Αιγύπτου, δηλαδή περίπου το 3.000 π.Χ. Ο πρώτος Φαραώ της Δυναστείας ήταν ο Σνεφρού. Αυτός είχε 8 γιούς –μεταξύ των οποίων ο Χέοπας- και 5 κόρες –μεταξύ των οποίων η Χετεφερές. Η Μερεσάνκ που ψάχνουμε εδώ ήταν κόρη της Χετεφερές)
Για ποιο επίτευγμα έμεινε αυτή η Δυναστεία στην Ιστορία; (οι μαθητές θα βρουν από την έρευνά τους ότι οι Φαραώ αυτής της περιόδου έμειναν στην ιστορία για τις πυραμίδες). Τι γνωρίζουν για τις Πυραμίδες; Τους ζητούμε να φτιάξουν μια πολυμεσική παρουσίαση αναζητώντας πληροφορίες στο διαδίκτυο.
Ποια πυραμίδα της Αιγύπτου είναι περισσότερο γνωστή; (η πυραμίδα του Χέοπος, ένα από τα 7 θαύματα του αρχαίου κόσμου!) Ποια άλλα θαύματα του αρχαίου κόσμου γνωρίζουν; Ποια έχουν ελληνικό ενδιαφέρον;
http://users.uoa.gr/~nektar/history/tributes/wonders_of_the_world/ancient.htm
Επιστρέφουμε στη βασίλισσα Μερεσάνκ και δίνουμε στους μαθητές τις ακόλουθες πληροφορίες: Λαξευμένος σε βράχο, ο τάφος της ήρθε στο φως κατά τη διάρκεια ανασκαφών το 1927 από τον Αμερικανό αρχαιολόγο Τζορτζ Άντριου Ράισνερ, ο οποίος ανακάλυψε επίσης, τον τάφο της βασίλισσας Χετεφερές Α’, μητέρας του Χέοπα. Ο συγκεκριμένος τύμβος έχει χαρτογραφηθεί σε 3D από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, και η αίσθηση κατά την ψηφιακή περιήγηση είναι απίστευτα ρεαλιστική. Οι τοιχογραφίες, τα ιερογλυφικά, τα αγάλματα και η υπόγεια αίθουσα της σαρκοφάγου αναπαριστώνται φωτορεαλιστικά και σε πολλά σημεία δίνεται η ευκαιρία στον επισκέπτη να δει και αναπαραστάσεις των ευρημάτων στην αρχική τους μορφή.
Καλούμε λοιπόν τους μαθητές μας να απολαύσουν αυτή την εικονική περιήγηση και στη συνέχεια να βρουν κάποιες πληροφορίες που θα τους ζητήσουμε:

-σε αυτόν τον τάφο αναφέρονται –στοιχείο σπάνιο για τις Αιγυπτιακές κατασκευές- τα ονόματα δύο Αιγυπτίων που εργάστηκαν για την κατασκευή του (στην είσοδο του τάφου, δεξιά της πόρτας, όπως τη βλέπουμε από το εσωτερικό). Ποια είναι τα ονόματά τους; Τι τους δείχνει ο καλλιτέχνης να κάνουν;
-αριστερά της εισόδου υπάρχει μια μεγάλη πομπή. Τι μεταφέρουν σε καλάθια ώστε να τα προσφέρουν στην πριγκίπισσα;
-η πριγκίπισσα Μερεσάνκ αναπαριστάται πάνω σε μια βάρκα. Με ποιον βρίσκεται σε αυτή τη βάρκα και ποιος είναι ο σκοπός τους;
-μετά την πομπή και την αναπαράσταση της πριγκίπισσας στη βάρκα, αναπαριστάται σε μεγάλο μέγεθος ένας άνδρας. Ποιος ήταν αυτός;
-ποια σημαντική διαφορά είχαν οι τοιχογραφίες όταν κατασκευάστηκαν σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση; (τα χρώματα)
-στο βάθος του προθαλάμου υπάρχουν αγάλματα. Πόσα είναι αυτά και τι αναπαριστάνουν; Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει εδώ;
-Κατεβείτε στον κάτω όροφο και φτάστε στη σαρκοφάγο της Πριγκίπισσας. Περιγράψτε την
-Καθώς ανεβαίνετε τις σκάλες για να επιστρέψετε στον προθάλαμο, παρατηρήστε δύο ζευγάρια αγαλμάτων. Περιγράψτε τα.
Πρόκειται για μια δράση που θα ευχαριστηθούν οι μαθητές γιατί οι τοιχογραφίες, τα ιερογλυφικά, τα αγάλματα και η υπόγεια αίθουσα της σαρκοφάγου αναπαριστώνται φωτορεαλιστικά και σε πολλά σημεία δίνεται η ευκαιρία στον επισκέπτη να δει και αναπαραστάσεις των ευρημάτων στην αρχική τους μορφή.
Ως επέκταση, μπορούμε να ρωτήσουμε τους μαθητές μας για κοινές ιστορικές διαδρομές του Ελληνικού και του Αιγυπτιακού πολιτισμού. Από όσα έμαθαν στο μάθημα της Ιστορίας, τι θυμούνται;
-αρχαία Ελλάδα (ελληνικές αποικίες, ο Πλάτωνας και ο Ηρόδοτος γράφουν συχνά για την Αίγυπτο)
-τον Μέγα Αλέξανδρο και την Αλεξάνδρεια (Ευκλείδης, Ερατοσθένης κλπ, από το 330 και για 1000 περίπου χρόνια, τα ελληνικά ήταν η επίσημη γλώσσα της Αιγυπτιακής διοίκησης!)
-το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο της Αλεξάνδρειας (και οι Κόπτες της Αιγύπτου)
-την Επανάσταση του 1821 (ανάμιξη του Μεχμέτη Αλή, πασά της Αιγύπτου και του γιου του Ιμπραήμ)
-τον Ελληνισμό της Αιγύπτου τον 20ο αιώνα (π.χ. σε άλλη δραστηριότητα μιλήσαμε για τον Καβάφη): το 1940 ζούσαν στην Αίγυπτο 240.000 Έλληνες!! Σπουδαίοι Έλληνες ευεργέτες (Μπενάκης, Αβέρωφ, Τοσίτσας), καλλιτέχνες (Παρθένης) ή άνθρωποι των γραμμάτων (Καβάφης) γεννήθηκαν στην Αίγυπτο ή έζησαν και δραστηριοποιήθηκαν εκεί (αλλά και άλλοι όπως Νίκος Τσιφόρος, Στρατής Τσίρκας, Άλκηστις Πρωτοψάλτη, Ντίνος Ηλιόπουλος, Κων/νος Ξενάκης, Μάνος Λοΐζος, Χρήστος Ζερεφός, Ευγενία Φακίνου κλπ)
-την πρόσφατη σύμπραξη Ελλάδας, Κύπρου, Αιγύπτου και Ισραήλ σε διάφορα θέματα που αφορούν στην Ανατολική Μεσόγειο
Οι μαθητές μπορούν να κάνουν μια εργασία (ή πολυμεσική παρουσίαση) για τις κοινές ιστορικές και πολιτισμικές διαδρομές Ελλάδας και Αιγύπτου
Κλείνοντας, οι μαθητές μπορούν να δουν
-ένα αστείο animation με τίτλο «Πυραμίδες της Αιγύπτου», https://www.youtube.com/watch?v=j6PbonHsqW0
-μια Αιγυπτιακή συγκινητική ταινία μικρού μήκους με τίτλο «Το άλλο ζευγάρι»

και να ακούσουν το τραγούδι «Αλεξάνδρεια» (Στίχοι: Άρης Δαβαράκης, Μουσική: Ευανθία Ρεμπούτσικα)

Αφήστε σχόλιο