Με αφορμή την ημέρα της μητέρας (Κυριακή 10 Μαΐου) σχεδιάστηκε η προτεινόμενη δραστηριότητα.

Ζητούμε από τους μαθητές μας να δουν μια ταινία:
https://vimeo.com/127423845 (μια 12λεπτη αριστουργηματική ταινία animation με τίτλο “Mom”)
…και να εστιάσουν
-στα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν
-τους ρόλους τους
-τις συμπεριφορές τους
-τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι δημιουργοί (χρώματα, υφές, σκιές)
-τη μουσική
-τη χώρα παραγωγής
-το μήνυμά τους
-τον κύκλο της ζωής

Μπορούν στη συνέχεια να «ταξιδέψουν» στο οικογενειακό τους άλμπουμ και να εντοπίσουν φωτογραφικά τον κύκλο της ζωής της δικής τους μητέρας: να εντοπίσουν τους δικούς της γονείς αλλά και τη «φωτογραφική» της εξέλιξη από μωρό ως σήμερα. Είναι ευκαιρία να κάνουν μια συζήτηση μαζί της αλλά και με τη γιαγιά τους. Να συζητήσουν για τον ρόλο της μητέρας και τις δυσκολίες του:
-πώς φανταζόταν τον ρόλο της ως μητέρα;
-τι την δυσκόλεψε περισσότερο;
-πως φαντάζονται οι μαθητές μας τον εαυτό τους ως γονείς; (δεν είναι απαραίτητο να το περιορίσουμε μόνο στα κορίτσια)
-ήταν ίδιος ο γονεϊκός ρόλος για τις γιαγιάδες των μαθητών μας; Τι ιδιαίτερες δυσκολίες αντιμετώπισαν;

Ζητούμε από τους μαθητές μας να βρουν πληροφορίες για την Άννα Μαρία Τζάρβις αλλά και το ιστορικό της γιορτής της μητέρας και να γράψουν ένα συνοπτικό κείμενο (για τους εκπαιδευτικούς: Η Αμερικανίδα κοινωνική ακτιβίστρια Άννα Μαρία Τζάρβις (1864-1948) ήταν αυτή που είχε πρώτη την ιδέα να καθιερωθεί μια ιδιαίτερη ημέρα προς τιμή της μητέρας. Οι προσπάθειές της ευοδώθηκαν τελικά στις 9 Μαΐου του 1914, όταν ο τότε Αμερικανός πρόεδρος Γούντροου Γουίλσον υπέγραψε προκήρυξη, σύμφωνα με την οποία η Ημέρα της Μητέρας καθιερωνόταν ως εθνική εορτή τη δεύτερη Κυριακή του Μαΐου. Έκτοτε, πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, γιορτάζουν την Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας τη δεύτερη Κυριακή του Μαΐου (φέτος, 10 Μαΐου το 2020). Η Τζάρβις επέλεξε το λευκό γαρύφαλλο ως το λουλούδι-σύμβολο της Ημέρας της Μητέρας, επειδή «το λευκό του χρώμα συμβολίζει την αλήθεια, την αγνότητα και τη φιλευσπλαχνία της μητρικής αγάπης· το άρωμά του, τη μνήμη και τις προσευχές της»).

Διαβάζουμε το λογοτεχνικό κείμενο «Πώς γράφεται η λέξη μητέρα;», της Αγγελικής Βαρελά:
https://www.liveworksheets.com/vd391927rb?fbclid=IwAR3RPbNLA47xbwVqxE0ufXyu2fA1nqL60rbp5tOJ0rHeeF1K4IQNF-NZB60
Μπορούν οι μαθητές να σκεφτούν 6 διαφορετικές λέξεις που ξεκινούν με τα 6 γράμματα της λέξης «μητέρα» και αποτυπώνουν αυτό που είναι η μητέρα γι’ αυτούς;
Στη συνέχεια, διαβάζουν το απόσπασμα του Πάολο Κοέλιο, «Η αγωνία ενός μικρού αγγέλου»:
Μια φορά και ένα καιρό ένα παιδί ήταν έτοιμο να γεννηθεί. Την προηγούμενη ημέρα ρώτησε το Θεό: «Μου λένε ότι θα με στείλεις αύριο στη γη. Φοβάμαι. Πώς θα μπορέσω να ζήσω εκεί; Είμαι μικρός και αβοήθητος». Και ο Θεός του απάντησε: «Μην ανησυχείς. Έχω φροντίσει για σένα. Μεταξύ πολλών Αγγέλων διάλεξα έναν και για σένα. Θα σε περιμένει στη γη και θα σε φροντίζει». Το παιδί επέμενε. «Ναι, αλλά εδώ στον παράδεισο δεν κάνω τίποτα άλλο από το να τραγουδάω και να γελάω κάθε μέρα! Μόνο αυτά χρειάζομαι για να είμαι ευτυχισμένος! Θα νοιώθω τόση ευτυχία στη γη;» Τότε ο Θεός του είπε: «Ο Άγγελος που έχω διαλέξει για σένα, ο Άγγελός σου, θα σου τραγουδάει όλη την ημέρα. Θα αισθάνεσαι την αγάπη του κι έτσι θα είσαι ευτυχισμένος». Και το παιδί ρώτησε: «Και πώς θα καταλαβαίνω τους ανθρώπους, όταν θα μιλούν, αφού δεν ξέρω τη γλώσσα τους;» «Αυτό είναι εύκολο», του είπε ο Θεός. «Ο Άγγελός σου θα σου λέει τα πιο όμορφα και γλυκά λόγια, που έχεις ακούσει ποτέ και με πολλή υπομονή και φροντίδα θα σε μάθει να μιλάς»! Και ύστερα το παιδί κοιτώντας το Θεό ρώτησε: «Και τι θα κάνω, όταν θα θέλω να μιλήσω σε σένα;» Ο Θεός χαμογέλασε στο παιδί και του είπε: «Ο Άγγελός σου θα σε μάθει πώς να προσεύχεσαι»! Και το παιδί είπε: «Έχω ακούσει ότι στη γη υπάρχουν και κάποιοι άνθρωποι, που είναι κακοί. Ποιος θα με προστατεύσει από τους κακούς;» Ο Θεός αγκάλιασε το παιδί και του είπε: «Ο Άγγελός σου θα σε υπερασπιστεί ακόμα και αν χρειαστεί να βάλει σε κίνδυνο την ζωή του». Λυπημένο το παιδί τον ρώτησε: «Ναι, αλλά πάντα θα είμαι λυπημένος, γιατί δε θα σε βλέπω πια». – «Ο Άγγελός σου θα σου μιλάει συνέχεια για μένα και θα σε διδάξει τον τρόπο που θα μπορέσεις να γυρίσεις πάλι σε μένα. Έτσι και αλλιώς δε θα σου λείψω ποτέ, αφού θα είμαι πάντα δίπλα σου». Τη συγκεκριμένη στιγμή επικρατούσε απόλυτη γαλήνη στον παράδεισο και οι μακρινές φωνές από τη γη είχαν ήδη ακουστεί. Το παιδί βιαστικά ρώτησε: «Θεέ μου αν πρέπει να φύγω τώρα πες μου το όνομα του Αγγέλου μου!» Και ο Θεός απάντησε: «Τον Άγγελό σου θα τον αναγνωρίσεις εύκολα. Άλλωστε θα είναι ο πρώτος που θα αντικρίσεις, φτάνοντας στη γη. Το όνομα του Αγγέλου σου δεν είναι τόσο σημαντικό… …θα την φωνάζεις απλά «μαμάκα»!
Ποιες αγωνίες έχει ο μικρός άγγελος και τι απαντήσεις παίρνει; Ποιο είναι το έργο μιας «μαμάκας»;

…και ένα απόσπασμα ακόμη: «Ο Θεός έπλασε τη μητέρα» του ίδιου συγγραφέα:
Ο Θεός κάλεσε τον πιο αγαπημένο Του άγγελο και του παρουσίασε ένα πρότυπο μητέρας. Στον άγγελο δεν άρεσε αυτό που είδε.
– Εργαστήκατε πολύ, Κύριε, δεν ξέρετε πλέον τι κάνετε, είπε ο άγγελος. Κοιτάξτε! Φιλί ειδικό, που θεραπεύει όλες τις αρρώστιες, έξι ζευγάρια χέρια για να μαγειρεύει, να πλένει, να σιδερώνει, να φροντίζει, να ελέγχει, να καθαρίζει. Δε θα δουλέψει!
– Το πρόβλημα δεν είναι τα χέρια, αντέτεινε ο Θεός. Είναι τα τρία ζευγάρια μάτια που χρειάστηκε να βάλω: ένα, για να βλέπει το παιδί της πίσω από κλειστές πόρτες και να το προστατεύει από ανοιχτά παράθυρα, ένα άλλο, για να το κοιτάζει με αυστηρότητα, όταν πρέπει να του μάθει κάτι ουσιώδες και το τρίτο, για να του δείχνει διαρκώς τρυφερότητα και αγάπη, όση δουλειά κι αν έχει εκείνη!
Ο άγγελος εξέτασε το πρότυπο της μητέρας πιο προσεκτικά.
– Κι αυτό τι είναι;
– Ένας μηχανισμός αυτοθεραπείας. Δε θα έχει χρόνο να αρρωσταίνει, θα πρέπει να ασχολείται με το σύζυγό της, με τα παιδιά, με το σπίτι.
– Νομίζω ότι πρέπει να ξεκουραστείτε λίγο, Κύριε, είπε ο άγγελος. Και να επιστρέψετε στο κλασικό πρότυπο με τα δύο χέρια, τα δύο μάτια, κ.λπ.
Ο Θεός συμφώνησε με τον άγγελο. Αφού ξεκουράστηκε, μεταμόρφωσε τη μητέρα σε κανονική γυναίκα. Εξομολογήθηκε όμως στον άγγελο:
– Χρειάστηκε να της δώσω μια τόσο δυνατή θέληση, ώστε να νομίζει ότι θα έχει έξι χέρια, τρία ζευγάρια μάτια και ικανότητα αυτοθεραπείας. Αλλιώς, δε θα καταφέρει να εκπληρώσει το καθήκον της.
Ο άγγελος την εξέτασε από κοντά. Κατά τη γνώμη του, αυτή τη φορά ο Θεός είχε επιτύχει. Ξαφνικά όμως πρόσεξε ένα λάθος:
– Αδειάζει. Αναρωτιέμαι, Κύριε, μήπως βάλατε ξανά υπερβολικά πολλά πράγματα σε αυτό το πρότυπο μητέρας.
– Δεν αδειάζει. Αυτό ονομάζεται δάκρυ.
– Και σε τι χρησιμεύει;
– Για να δείχνει χαρά, λύπη, απογοήτευση, πόνο, θυμό, ενθουσιασμό.
– Κύριε, είστε μεγαλοφυΐα! αναφώνησε ο άγγελος. Ακριβώς αυτό ήταν που έλειπε, για να συμπληρωθεί το πρότυπο.
Ο Θεός πρόσθεσε με ύφος μελαγχολικό:
– Δεν το έβαλα εγώ. Όταν συναρμολόγησα όλα τα μέρη, το δάκρυ εμφανίστηκε από μόνο του.
Ο άγγελος συγχάρηκε πάλι τον Παντοδύναμο κι έτσι δημιουργήθηκαν οι μητέρες.

Ο Παντελής Θαλασσινός διηγείται μια ιστορία στο ακόλουθο βίντεο:

Ζητούμε από τους μαθητές να την μετατρέψουν σε πεζό λόγο συνοπτικά αφού ακούσουν το τραγούδι και να την εικονογραφήσουν. Η ιστορία περιγράφει μια υπερβολή, παρόλα αυτά, ποιο είναι το μήνυμά της;

Μοιάζουν οι μητέρες αυτής της γης; Ζητούμε από τους μαθητές να δουν κάποιες φωτογραφίες:
http://rcel.enl.uoa.gr/files/peap/B_class/E_cycle/B_E07_C01.jpg
Τι κάνουν σε αυτές τις φωτογραφίες οι μητέρες για τα παιδιά τους; Σε ποια χώρα νομίζουν ότι ζουν οι πρωταγωνιστές; Τι κάνει η δική τους μητέρα γι’ αυτά;

Μπορούμε να προτείνουμε στους μαθητές μας κάποιες κατασκευές/δώρα για τη μητέρα τους:
http://basilislagios.weebly.com/gammaiotaomicronrhotau942-tauetasigmaf-muetatau941rhoalphasigmaf.html

https://www.oneirovates.com/post/%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%81%CF%84%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BC%CE%B7%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B1%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%BA%CE%B5%CF%85%CE%B5%CF%82?fbclid=IwAR1YogIPnjGklaUr8cCVHpMKtw4lrccxFGINbXakhZIcZ6V-lTlfLaI8Rw4

https://gr.pinterest.com/popiit/mothers-day-printables/

https://taniamanesi-kourou.blogspot.com/2014/04/11-2014-55.html

Ακόμη, μπορούν να βρουν πίνακες ζωγραφικής με θέμα τη μητέρα:
https://pappanna.wordpress.com/2013/05/11/%ce%b7-%ce%bc%ce%b7%cf%84%cf%81%cf%8c%cf%84%ce%b7%cf%84%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%b7-%ce%bd%ce%b5%ce%bf%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%b7%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%cf%84%ce%ad%cf%87%ce%bd%ce%b7/ (Η μητρότητα στη Νεοελληνική Τέχνη), να επιλέξουν έναν και να τον σχολιάσουν (πρόσωπα που απεικονίζονται, χρώματα, αντικείμενα, σκιές, στάση σώματος και εκφράσεις προσώπου, συναισθηματικός κόσμος κλπ) ή να αποτυπώσουν τη μητρότητα σε έναν δικό τους πίνακα.

Τα μικρότερα παιδιά, μπορούν να διαβάσουν το ποίημα του Παπαδιαμάντη «Προς τη μητέρα μου (γραμμένο πίσω από ένα γράμμα του, το 1874) και να αποτυπώσουν σε εικόνες τους στίχους του:
Μάνα μου,
εγώ είμαι τ’ άμοιρο
το σκοτεινό τρυγόνι
όπου το δέρνει ο άνεμος
βροχή που το πληγώνει.

Το δόλιο
όπου κι αν στραφεί
απ’ όπου κι αν περάσει
δε βρίσκει πέτρα να σταθεί
κλωνάρι να πλαγιάσει.

Εγώ βαρκούλα μοναχή
βαρκούλα αποδαρμένη
μέσα σε πέλαγο ανοιχτό
σε θάλασσα αφρισμένη.

Παλεύω με τα κύματα
χωρίς πανί, τιμόνι
κι άλλη δεν έχω άγκυρα
πλην την ευχή σου μόνη. (που μπορούν να το ακούσουν και μελοποιημένο εδώ: https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=Kj1YTr39N1Y&feature=emb_logo)

Μια όμορφη συλλογή με τραγούδια για τη μητέρα υπάρχει εδώ:

Κλείνοντας μπορούμε να διασκεδάσουμε βλέποντας το βίντεο της κρητικής μάνας:

Αφήστε σχόλιο